SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

ORUÇ BAHSİ

<< 1082 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

21 - (1082) حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة وأبو كريب. قال أبو بكر: حدثنا وكيع عن على بن مبارك ، عن يحيى بن أبي كثير، عن أبي سلمة، عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

 " لا تقدموا رمضان بصوم يوم ولا  يومين. إلا رجل كان يصوم صوما، فليصمه " .

 

[ش (لاتقدموا رمضان) أي لاتتقدموه ولا  تستقبلوه بصوم يوم أو يومين. (إلا رجل) بالرفع لكونه في كلام تام غير موجب].

 

{21}

Bize Ebû Bekir b. Ebî Şeybe ile Ebû Kureyb rivayet ettiler. Ebû Bekir (Dediki) Bize Vekî' Alîyyu'bnü Mübârek'den, o da Yahya b. Ebî Kesir'den, o da Ebû Seleme'den, o da Ebû Hureyre (Radiyallahû anh)'dan naklen rivayet etti. Ebû Hureyre şöyle demiş: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

 

«Bir veya iki gün oruçla Ramazan'ın önüne geçmeyin. Ancak bit adam (âdet edindiği) bir orucu tutuyorsa onu tutsun.»  buyurdular.

 

 

(1082) وحدثناه يحيى بن بشر الحريرى. حدثنا معاوية (يعني ابن سلام). ح وحدثنا ابن المثنى. حدثنا أبو عامر. حدثنا هشام. ح وحدثنا ابن المثنى وابن أبي عمر، قالا: حدثنا عبدالوهاب بن عبدالمجيد. حدثنا أيوب. ح وحدثني زهير بن حرب. حدثنا حسين ابن محمد. حدثنا شيبان. كلهم عن يحيى بن أبي كثير، بهذا الإسناد، نحوه.

 

{…}

Bu hadîsi bize Yahya b. Bişr El-Hariri de rivayet etti. (Dediki) Bize Muâviye yâni İbni Sellâm rivayet etti. H.

Bize İbnti'l-Müsennâ dahî rivayet etti. (Dediki)  Bize Ebû Âmir rivayet etti. (Dediki): Bize Hisara rivayet eyledi. H.

Bize ibnü'l-Müsennâ ile İbni Ebî Ömer de rivayet ettiler. Dedilerki: Bize Abdülvahhâb b. Abdilmecîd rivayet etti. (Dediki) Bize Eyyûb rivayet etti. H.

Bana Züheyr b. Harb dahî rivayet eyledi. (Dediki) Bize Hüseyin b. Muhammed rivayet etti. (Dediki)  Bize Şeybân rivayet etti.

 

Bu râvilerin hepsi Yahya b. Ebi Kesir'den bu isnadla yukarki hadîsin mislini rivayet etmişlerdir.

 

 

İzah:

Bu hadîsi bütün kütüb-i sitte sahipleri -Kitâbu's-Savm-'da muhtelif râvilerden tahric etmişlerdir.

 

Tirmizî onun hakkında: «Hasen sahih bir hadîstir.» demiştir.

 

Bu bâbda Ebû Dâvûd, Hz. Huzeyfe ile İbni Abbâs ve Aişe (Radiyallahû anha)'dan; Tirmizi: İbni Abbas'dan; Beyhakî: Ömer (Radiyallahû anh)'dan; Derakutni: Câbir b. Hadîc'den; Taberânî; îbni Mes'ûd (Radiyallahû anh)'dan; îmam Ahmed ile Taberânî: Alîyyü'bnü Ebî Tâlib (Radiyallahû anh)'dan; Taberâni: Tâlk b. Alî (Radiyallahû anh) ile Semuratü'-bnü Cündeb ve Berâ' b. Azib (Radiyallahû anh) hazerâtından hadisler rivayet etmişlerdir.

 

Hadîs-i şeride istisna edilen hadisden murâd: Bir kimsenin âdet edindiği orucudur. Nezir ve keffâret oruçları da olabilir. Bu gibi oruçları o gün tutmak nass-ı hadîsle tecviz buyurulmuştur.

 

Hadisden murâd: Yukarıda görüldüğü vecîhle hıristiyanlara benzemekten müslümanları sakındırmaktır.

 

Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ashabına ehl-i kitaba muhalefet etmelerini emir buyururdu.

 

Acaba bu emirin hükmü nedir? Tirmizî'nin ulemâdan rivayetine göre ehl-i kitaba benzemek: kerahet ifâde eder. Fakat mütekaddimin ulemâ ekseriya harama da kerahet ıtlak ederlerdi. Bu bâbda ulemâ ihtilâf etmişlerdir.

 

Dâvûd-u Zâhirî'ye göre Ramazandan bir veya iki gün evvel oruç tutmak, âdetine tesaadüf etsin etmesin asla caiz değildir.

 

Ulemâdan bir taifeye göre Şâbân'in son gününde nafile oruca niyet etmek caiz değildir.

 

Yalnız âdet edindiği oruç o güne tesaadüf ederse onu tutabilir. Delilleri: Bu hadîstir.

 

Ashâb-ı kiram 'dan Ömer ü'bnü'l-Hattâb, Alîyyü'bnü'Ebî Tâlib, Âmmar, Huzeyfe ve İbni Mes'ûd (Radiyallahu anh) hazerâtı ile Tâbiin'den Saîd ü'bnü'l-Müseyyeb, Şa'bî, îbrâhim Nehaî, Hasan-ı Basrî ve îbni Sîrîn'in buna kaail oldukları rivayet edilir. İmam Şafiî'nin mezhebide budur.

 

İbni Abbâs ile Ebû Hureyre (Radiyallahu anha) farz namazla nafilenin arasını konuşmak, ayağa kalkmak veya ileri geri gitmek suretiyle ayırmayı müstehab gördükleri gibi; burada da Şaban'la Ramazan oruçlarını bir veya iki gün fasıla vermek suretiyle birbirinden ayırmayı emrederlermiş.

 

İkrime : «Yevm-i şekde oruç tutan, Allah ve Resulüne isyan etmiştir.» dermiş.

 

Bâzıları yevm-i şekde nafile oruca niyetlenmeyi tecviz etmişlerdir.

 

Bu bâbdaki tafsilâtı 1081 nolu Hadis'in şerhinde görmüştük.

 

Yevm-i şekde oruç tutmanın ne hikmete binâen nehiy buyurulduğu ihtilaflıdır;

 

Ulemâdan bâzılarına göre buradaki nehyin hikmeti: Ramazana zindelik ve neşâtla girmek ve Ramazan orucu için kuvvetli bulunmakdır.

 

Bir takımları hükmün Ramazan ayının görülmesine talik buyurulmasına bakarak: «Ay'ı görmezden bir veya iki gün evvel oruç tutan, bu hükme ta'n etmiş olur.» demişlerdir.

 

Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) 'in yalnız bir veya iki günü zikretmesi: Ramazandan önce oruç tutanlar ekseriyetle o miktarla iktifa ettikleri içindir. Bu taifeye göre memnu olan günler Şa'bânın 16 sından başlar.

 

Cumhûr-u ulemâ'ya göre Şaban'in yarısından sonra nafile oruç tutmak caizdir.

 

 

1081’i okumadıysanız O Hadis’in izahatını da okumanızı öneririm